بیشتر بخوانید

خرید گیمبال دوربین 5 پیشنهاد برتر : انتخاب بهترین لرزشگیر فیلمبرداری

آیا تا به حال تجربه کرده‌اید که دوربین فیلمبرداری‌تان را برای ضبط یک فیلم ویژه بر روی سه پایه قرار داده‌اید، اما پس از مشاهده فیلم، ناامید شده‌اید که از لرزش‌های مزاحم و ناخواسته در فیلم‌تان رنج می‌برید؟

یکی از چالش‌هایی که ممکن است هنگام فیلمبرداری با آن روبرو شوید، تثبیت و ثبت تصاویر بدون لرزش است. حتی یک لرزش کوچک هنگام ضبط فیلم می‌تواند به شدت کیفیت فیلم شما را تحت تأثیر قرار دهد و تجربه فیلمبرداری را به یک مأموریت ناکام تبدیل کند. به همین دلیل یکی از ابزارهای ضروری برای هر فیلمبردار حرفه‌ای یا علاقه‌مند به فیلمبرداری، گیمبال دوربین است.

در این مقاله، ما از طریق مجله پارس کانن به شما کمک خواهیم کرد تا علاوه بر آشنایی با بهترین گیمبال‌های دوربین موجود در بازار، با نکات مهمی که هنگام خرید گیمبال باید به آن توجه کنید، آشنا شوید. بنابراین با ما همراه شوید و به ارتقاء تجربه فیلمبرداری خود بپردازید.

گیمبال دوربین چیست؟

وقتی شما با یک دوربین دستی فیلم می‌برید، اغلب با لرزش‌های کوچک و ناخواسته مواجه می‌شوید. گیمبال دوربین (Gimbal) یک وسیله است که از سنسورها و موتورها برای تثبیت دوربین و کاهش این لرزش‌ها استفاده می‌کند.

گیمبال دوربین به شکلی نزدیک به مونوپاد به نظر می‌رسد. این وسیله دارای کنترل‌هایی روی دسته‌اش است، به طوری که شما می‌توانید هنگامی که دوربین ثابت است، تصویر را در راستای افقی (پن یا افق گرد) جابه‌جا کنید، آن را در راستای عمودی (تیلت یا عمودگرد) بچرخانید و کنترل دقیق‌تری بر روی آن داشته باشید.

گیمبال قادر به تشخیص حرکات عمدی و همچنین جلوگیری از لرزش‌های ناخواسته (مانند لرزش دست شما) است. موتورهایی که درون گیمبال قرار دارند، بدون صدا و بدون جاروبک (براشلس) عمل می‌کنند و اطمینان می‌دهند که تصویر نهایی به شکلی حرفه‌ای و بدون لرزش ارائه می‌شود. (این موتورهای تثبیت کننده در گیمبال‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و در هلی‌شات‌ها نیز مشاهده می‌شوند.)

بنابراین، بسیاری از تولیدکنندگان محتوا، از گیمبال دوربین بهره می‌برند. گیمبال‌ها به ارزانی بسیار بالاتر از جایگزین‌های معروف هالیوودی مانند دالی‌ها (Dollies) و استدی‌کم‌ها (Steadicams) قابل دسترسی هستند و نتایج بسیار حرفه‌ایی را ارائه می‌دهند. (دالی نوعی پایه چرخ‌دار است که دوربین را روی آن نصب می‌کنند و امکان حرکت آن روی یک سطح صاف را فراهم می‌کند.)

انواع مختلف گیمبال دوربین

در کل، دو نوع گیمبال دوربین وجود دارد:

    گیمبال‌های الکترونیکی (موتوری)

    گیمبال‌های مکانیکی

گیمبال‌های الکترونیکی به دلیل ویژگی‌های خاص خود به محبوبیت بیشتری دست پیدا کرده‌اند، اما همچنان تعدادی از افراد ترجیح می‌دهند که از گیمبال‌های مکانیکی استفاده کنند.

مزیت اصلی گیمبال‌های الکترونیکی این است که می‌توانید از آنها روی اجسام متحرک مانند ماشین، هلی‌شات، قایق و غیره استفاده کنید. علاوه بر این، این گیمبال‌ها قادر به کنترل چرخش‌های سریع، تغییر جهت و لرزش‌ها هستند. اما در گیمبال‌های مکانیکی به دلیل وجود اینرسی (مقاومت در برابر تغییر سرعت یا جهت حرکت)، در صورت تغییر ناگهانی جهت در گیمبال مکانیکی، دوربین ممکن است منحرف یا کج شود.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، این است که برای نگه داشتن دوربین در وضعیت ثابت و همسطح با گیمبال‌های مکانیکی نیاز به کالیبراسیون دارید که ممکن است پیچیده و زمان‌بر باشد.

از سوی دیگر، ایراد اصلی گیمبال‌های الکترونیکی این است که باید با باتری تغذیه شوند و در نتیجه حتی ورود کمی آب به سیستم می‌تواند به آنها آسیب بزند. همچنین باید به طور دوره‌ای شارژ شوند. با این حال، امروزه بسیاری از گیمبال‌ها ضدآب ساخته می‌شوند.

یکی از مزایای دیگر گیمبال‌های مکانیکی هزینه کمتر آنهاست. زیرا در اکثر موارد از قطعات ارزان‌تری نسبت به گیمبال‌های الکترونیکی استفاده می‌شود، گیمبال‌های مکانیکی به مقرون به‌صرفه‌ترین گزینه محسوب می‌شوند.

گیمبال‌ها بر اساس تعداد محورها

گیمبال‌ها از نظر تعداد محورها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

گیمبال‌های ۳ محوره: که دوربین را در سه محور تیلت (tilt)، پن (pan) و رول یا محور حرکت گردشی (roll) تثبیت می‌کنند.

گیمبال‌های ۲ محوره: که فقط محور پن و رول را تثبیت می‌کنند.

برای تعیین اینکه کدام گیمبال برای شما مناسب است، باید ابتدا نیازهای عکس‌برداری و فیلم‌برداری‌تان را در نظر بگیرید.

گیمبال‌های ۲ محوره یا ۳ محوره؟

برای برخی افراد، گیمبال‌های ۲ محوره به دلیل سبک‌تر بودن و مصرف کمتر باتری مناسب‌تر هستند. اما برخی دیگر به دلیل نیاز به تثبیت بیشتر، به گیمبال‌های ۳ محوره ترجیح می‌دهند.

مزایای استفاده از گیمبال دوربین

    سهولت استفاده: بیشتر گیمبال‌ها طراحی شده‌اند تا استفاده از آنها آسان باشد و نصب این ابزارها معمولاً ساده است. بنابراین، استفاده از گیمبال به هرکسی توانایی فیلم‌برداری با کیفیت را می‌دهد.

    قابل اطمینان بودن: گیمبال دوربین معمولاً دوربین را محکم نگه می‌دارد و از افتادن آن جلوگیری می‌کند. انتخاب گیمبال با کیفیت امکان حفاظت از دوربین از خسارت‌های ناشی از سقوط را فراهم می‌کند.

    فیلم‌برداری با حرکت آهسته (اسلوموشن): گیمبال‌ها به فیلم‌برداران این امکان را می‌دهند که به راحتی بین نقاط فوکوس حرکت کنند و جزئیات دقیق‌تری را در ویدئوها ضبط کنند.

    انعطاف‌پذیری: گیمبال‌ها با اکثر دوربین‌ها و گوشی‌های هوشمند سازگار هستند. بنابراین، این ابزارها به شما امکان می‌دهند در شرایط مختلف فیلم‌برداری کنید.

نکات مهم قبل از خرید گیمبال دوربین

اگر قصد خرید گیمبال دوربین دارید، قبل از اقدام به خرید، به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • نیازهای عکس‌برداری و فیلم‌برداری خود را مشخص کنید.
  • میزان کیفیت تصویر مورد نظر خود را بشناسید.
  • بودجه‌ی خود را مشخص کنید.
  • تحقیقات و مقایسه‌ی انواع گیمبال‌ها را انجام دهید.
  • نظرات و تجربیات کاربران دیگر را بررسی کنید.
  • توجه به ویژگی‌ها و سازنده‌های معتبر.

با توجه به این موارد، شما می‌توانید بهترین گیمبال دوربین را انتخاب کرده و تجربه‌ی عکس‌برداری و فیلم‌برداری خود را بهبود بخشید.

بودجه

در صورتی که برای اولین بار تصمیم به خرید یک گیمبال گرفته‌اید، ممکن است اولویت اصلی شما هزینه‌ی آن باشد. این امر به خصوص زمانی معقول است که شما به تازگی به عالم فیلم‌برداری و عکاسی پا پس‌گذاشته‌اید یا اینکه به عنوان یک هواشناسی نسبت به این موضوع علاقه دارید. در نتیجه، سعی کنید یک گیمبال با تعادل میان هزینه و ویژگی‌های مناسب را انتخاب کنید.

وزن

اگر قصد استفاده از گیمبال دستی را دارید، بهتر است گیمبالی را انتخاب کنید که وزن سبکی دارد. این امر به خصوص مهم است زیرا نگه داشتن گیمبال‌های سنگین برای مدت طولانی باعث خستگی دست می‌شود و ممکن است بر کیفیت ویدئو‌ها تأثیرگذار باشد.

تعادل

اگر قصد دارید دوربین را مکرراً به گیمبال متصل و جدا کنید، بهتر است گیمبالی با ویژگی‌هایی همچون پلتفرم جداشدن سریع یا دیگر ویژگی‌هایی که تعادل‌دهی بهتری برای نصب دوربین ارائه می‌دهند را انتخاب کنید.

پشتیبانی

اگر یک گیمبال را خریداری می‌کنید که تنها از یک ویژگی پشتیبانی می‌کند، احتمالاً پول خود را هدر داده‌اید. همچنین، اگر گیمبال خود را از یک شرکت خریداری می‌کنید که خدمات پشتیبانی از مشتریان خوبی ندارد، ممکن است بارها و بارها به فروشگاه بروید و وقت زیادی را در این راه تلف کنید.

بنابراین، انتخاب هوشمندانه این است که گیمبالی را انتخاب کنید که از چندین ویژگی پشتیبانی می‌کند و آن را از یک شرکتی خریداری کنید که خدمات پشتیبانی از مشتریان فعالی را ارائه می‌دهد.

سازگاری

برخی از گیمبال‌ها از نظر سازگاری با مدل‌های خاصی از دوربین‌ها مورد تایید مشتریان نمی‌شوند. این موضوع به خصوص در مورد گیمبال‌هایی که تنها با مدل‌های خاصی از دوربین‌ها کار می‌کنند اهمیت دارد. بنابراین، قبل از خرید، اطمینان حاصل کنید که گیمبال با دوربینی که شما دارید، سازگار است.

ظرفیت ترابری

اگر قصد دارید به دوربین خود لوازم جانبی اضافه کنید (مانند نورپردازی روی دوربین، میکروفون، یا حتی یک صفحه نمایش خارجی)، گیمبال باید دارای ظرفیت ترابری کافی باشد. برخی از گیمبال‌های ارزان‌تر یا قدیمی‌تر ممکن است محدودیت وزن داشته باشند. در چنین شرایطی، اگر دستگاه را بیش از حد سنگین کنید، ممکن است پایداری گیمبال کاهش یابد.

پایه‌های جانبی

اگر قصد دارید در مکان‌های مختلفی فیلم بگیرید (جایی که به نورپردازی روی دوربین، میکروفون یا حتی یک LCD خارجی نیاز دارید)، گیمبال باید پایه‌هایی برای نگهداری این لوازم جانبی داشته باشد. این به شما کمک می‌کند فرآیند فیلم‌برداری را آسان‌تر کنید و نیاز به دستیاری برای حمل ادوات جانبی نداشته باشید.

بهترین مدل‌های گیمبال برای دوربین‌های DSLR و  Mirrorlessمعمولاً از برندهای معروفی نظیر DJI،   Zhiyun عرضه می‌شوند. انتخاب مدل مناسب بستگی به نیازها و بودجه شما دارد. در زیر به برخی از بهترین مدل‌های گیمبال برای دوربین‌های DSLR و  Mirrorlessاشاره می‌کنیم:

در نهایت، می‌توان نتیجه گرفت که داشتن یک گیمبال برای فیلم‌برداری یا عکاسی، وابسته به نیازها و شغف شماست. اگر به تولید محتوای ویدئویی حرکتی می‌پردازید و از تصاویر پایدار و بی‌لرزه برای ویدئوهای خود استفاده می‌کنید، گیمبال یک ابزار ضروری خواهد بود. اما اگر بیشتر به عکاسی و تولید محتوای استاتیک علاقه دارید، ممکن است به خرید سه پایه عکاسی از پارس کانن فکر کرده و از پایداری و ثبات آن برای تصاویر ثابت خود بهره‌برداری کنید.

با انتخاب مناسب بین گیمبال و سه پایه عکاسی، می‌توانید به بهبود کیفیت تولید محتوای خود بپردازید و به نیازهای خود در دنیای عکاسی و فیلم‌برداری پاسخ دهید.

دیدگاهتان را بنویسید